• يکشنبه ١٤ آبان ١٤٠٢-١٢:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٨٣٥
تشکری هاشمی مطرح کرد:4-189

حل آلودگی هوای تهران با تصمیم‌های انقلابی/ لزوم استفاده از ناوگان حمل و نقل برقی در تهران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، ضمن ارائه گزارش از سفر خود به کشور چین، بر لزوم استفاده از موتور، تاکسی و اتوبوس برقی و حل معضل آلودگی هوای تهران با تصمیمات و اقدامات انقلابی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری، هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص دستاوردهای سفر مدیریت شهری به چین گفت: شهر پکن اولین مقصد ما در این مأموریت بود همچنین در این سفر به شهرهای چانگ چونگ و گوانجو، چونگ کینگ، ژوژو و چند شهر صنعتی  سفر کردیم و نشست هایی با مدیران شهری و صنعتگران در این سفر داشتیم. 
وی ادامه داد: در این سفر با سفیر ایران در چین دیدار داشتیم. دومین نشست در شهر چونگ کینگ برگزار شد و بنده به عنوان سخنران در نشست مجمع همکاری تجاری اقتصادی ایران و چین صحبت کردم و از سرمایه گذاران و فعالان صنعت حمل و نقل دعوت شد تا  به تهران سفر داشته و تفاهمات و قراردادهای لازم منعقد شود. 
تشکری هاشمی گفت: سومین اجلاس کمربند راه نیز به ابتکار رئیس جمهور چین در شهر پکن برگزار شد و سخنرانانی از کشورهای مختلف از جمله شهردار تهران در این اجلاس سخنرانی  و به بیان نظرات خود پرداختند. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این سفر نشستی با شهردار پکن برگزار شد گفت: در این نشست، دو شهر خواهرخوانده در خصوص همکاری‌های صنعتی و فرهنگی علمی و گردشگری  میان دو کشور مذاکره و تأکید داستند. 
وی گفت: با توجه به اجلاس کمربند- راه، و همان جاده ابریشم، نزدیک‌ترین راه تجاری می‌تواند از طریق  ایران باشد؛ اما امروز از دورترین مسیرها مبادلات تجاری انجام می‌شود و ایران می تواند در این بین نقش آفرینی بیشتر داشته  تا این فرصت بی بدلیل از دست ما نرود. اما اکنون به دلیل آنکه زمینه های لازم فراهم نشده ممکن است آن را از دست بدهیم. امروزه  قطارهای تجاری از کشورهای  آسیای میانه با عبور از دریای خزر به ترکیه و اروپا  می‌روند و اگر مسئولان حمل و نقلی کشور برای به دست آوردن این مسیر اقدام کنند؛ فرصت های خوبی در برای کشورمان خواهد بود. 
تشکری هاشمی با بیان اینکه در سفر چین از یک شرکت تولید کننده خودروهای خودران بازدید به عمل آمد گفت: این خودروها بدون راننده و نیروی انسانی به جا به جایی مسافر و بار پرداخته و با استفاده از جدیدترین فناوری ها و بستر سیستم هوشمند شهری کار خود را انجام می‌دهند. این آینده محتمل برای کشور ما خواهد بود و باید از همین حالا بسترهای لازم فراهم شود.
وی ضمن اشاره به بازدید از مرکز کنترل ترافیک پکن اظهار کرد: مرکز کنترل ترافیک پکن دارای 290 هزار دوربین است و این به معنای آن است که یکپارچگی داده های حمل نقل عموی، شهری از جمله اتوبوس مترو تاکسی و دوچرخه در این مرکز تحلیل و برای اداره ترافیک شهر استفاده می شوند. 
تشکری هاشمی با بیان اینکه همچنین از مرکز فرمان گوانجو نیز بازدید به عمل آمد گفت:  شهر گوانجو بیش از 11 میلیون نفر  جمعیت دارد که با 622 کیلومتر شبکه  مترو توانسته  68 درصد از سفرهای شهری  را به خود اختصاص دهد  این موضوع می‌تواند  الگوی خوبی برای تهران ایجاد کند تا  با اتصال قطارهای شهری و حومه  مدیریت خوبی در سفرها داشته باشیم. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بازدید از شرکتهای مختلف چینی گفت: برخی از این شرکتها اتوبوسهای برقی تولید می کنند که با یکبار شارژ می‌توانند مسیر 400 کیلومتری را طی کنند. 
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه اتوبوس های برقی علاوه بر پاک بودن دوام بسیار بالایی نیز دارند؛ گفت: اتوبوس های برقی در گذشته 3 برابر اتوبوس های دیزلی قیمت داشتند اما اکنون قیمت آنها  1.2 دهم برابر قیمت اتوبوس هایی است که در داخل تولید می‌شوند. اتوبوس دیزلی 8 میلیارد تومان و  اتوبوس برقی 10 میلیارد تومان قیمت دارند. 
وی با بیان اینکه در سفر خود از یک شرکت خودروسازی نیز بازدید به عمل آورد؛ گفت: این شرکت، خودروهایی با باتری معادل عمر خود خودرو تولید می‌کند که قیمت آنها معادل خودروهای داخلی ایران است با این تفاوت که این خودروها سالم، پاک، ایمن و جدید هستند اما ما باید با برخی محصولات داخلی، نصف وقت خود را در مکانیکی ها بگذرانیم. ایمنی پایین و آلایندگی آن که جای خود دارد. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از مهمترین دستاوردهای این سفر تکمیل قرارداد واگن های مترو بود که با اقدامات صورت گرفته؛ 630 واگن به 791 دستگاه رسید و به جز 8 رام قطار CBU، مابقی آنها در ایران تولید می‌شوند.  10 رام شامل 70 واگن نیز به صورت CKD وارد و مابقی در داخل تولید می شوند(PLB) و سهم داخلی سازی آن 55 درصد واگن ها با توان و مهندسی داخلی تولید خواهند شد. 
وی ادامه داد: از قراردادهای این سفر ساخت بوژی های مترویی در ایران است که ۸۴۰ بوژی از این قرارداد در ایران تولید خواهد  شد. 
تشکری هاشمی با اشاره به زمان تحویل واگن ها گفت: قرار بر این شد که به جای ۲۳ ماه اولین سری این واگن‌ها در مدت ۱۲ ماه به ایران تحویل داده شوند و کل واگن ها در طی مدت ۴ سال در ایران ساخته شود همچنین مقرر شد در بحث انتقال فناوری بوژی‌ها نیز که از قسمت‌های اصلی قطار محسوب می‌شوند در داخل کشور  تولید شود تا در آینده نزدیک به عنوان یک بوژی ساز شناخته شویم. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین از مراحل ساخت قطارهای سریع‌السیر نیز بازدید به عمل آمد و با توجه به اینکه در دولت پیگیری‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد شرکت واگن سازی می‌تواند عنوان یک تولید کننده در این حوزه ایفای نقش کند. 
وی گفت: در شهر ژوژو از شرکت تولید کننده تراموا نیز بازدید به عمل آمد و این بازدید منجر به این شد که بیش از پیش  روی موضوع تراموا فکر کنیم و با ابعاد و دقت نظر بیشتری این موضوع را بررسی کنیم تا خدای ناکرده، دچار اشتباه در تصمیم گیری نشویم.
تشکری هاشمی ضمن اشاره به بازدید از بزرگترین پل معلق دنیا گفت: این پروژه ۳۲ کیلومتر طول دارد که شش و نیم کیلومتر آن از زیر دریا عبور می‌کند این پل در کمتر از ۴ سال به اتمام می‌رسد و  ارتفاع دکلش از سطح پل ۲۷۰ متر است و خود پل نیز از سطح دریا ۹۰ متر ارتفاع دارد.  این موارد را اعلام کردم تا بگویم اگر بخواهیم کاری با کیفیت انجام دهیم؛ نباید ترس داشته باشیم و باید زمان را به درستی در پروژه ها مدیریت کنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از یک شرکت سازنده و پروژه ساختمان‌های پیش ساخته نیز بازدیدی به عمل آمد و با توجه به قولی که دولت برای ساخت یک میلیون مسکن داشته است؛ می‌توان از این الگوهای پیش ساخته استفاده کرد. 
وی گفت: شهردار تهران از شرکت تولید کننده دستگاه تی بی ام بازدید داشت که با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی جدیدی در تهران انجام می‌شود؛ طبیعتاً این بازدید می‌تواند به این کمک کند که مسیر برنامه‌های خود را با توسعه فناوری‌ها بیشتر بررسی کنیم. 
تشکری هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تحولات زیست محیطی گفت: به خاطر دارم ۱۱ سال پیش شهر پکن دارای آلودگی هوای بسیاری بود اما امروز می‌توان گفت که هوای پکن و بسیاری دیگر از شهرهای چین که در گذشته با آلودگی هوا مواجه بودند به طور کامل برطرف شده است
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: چین برای حل مشکل آلودگی هوا کارهای بسیار شگفت انگیزی انجام نداد بلکه همانطور که آقای چمران گفتند ما باید خودمان این مشکلات را حل کنیم چین در اولین قدم  موتورسیکلت‌های بنزینی را جمع آوری و موتورهای برقی را جایگزین آنها کرد. 
وی با تأکید بر اینکه قیمت خودرو و موتورسیکلت‌های برقی تفاوت چندانی با قیمت خودرو و موتورهای بنزینی ندارد؛ گفت: به یک تصمیم انقلابی نیاز داریم تا موتور سیکلت‌های بنزینی که ۸ برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند را از سطح شهر جمع آوری کنیم. 
وی ادامه داد: برای حل مشکل آلودگی هوا خودروهای بنزینی نمی‌توانستند در هر خیابانی از شهرهای چین عبور کنند و در تمامی بخش‌های شهرها شارژ خودرو و موتورهای برقی به وفور دیده می‌شدند.
تشکری هاشمی با اشاره به توسعه شبکه دوچرخه سواری اشتراکی گفت: در گذشته از دوچرخه در سفرهای خود استفاده می‌کردیم و آنها جزء لاینفک زندگی بودند اما متأسفانه اکنون این دوچرخه‌ها  دیده نمی‌شوند. آتش به سرمایه یک شرکت خصوصی زدیم و بیدود را تبدیل به دود کرده و به آسمان فرستادیم و در حالی که در چین دوچرخه‌ها در سراسر نقاط شهر دیده می‌شدند. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی دیگر از اقداماتی که چین برای حل مشکلات آلودگی هوا انجام داد خروج کارخانه‌های آلاینده از شهرها بوده است.
تشکری هاشمی گفت: در تمام نقاط شهرهای چین اتوبوس‌های برقی به وفور دیده می‌شدند و کمتر اتوبوس‌های دیزلی وجود داشتن در شهر شیامین یک مسیر دو طبقه برای اتوبوس‌های برقی ساخته  شده بود تا مشکل حمل و نقل این کلان شهر پرجمعیت برطرف شود. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیدواریم با استفاده از سیاست‌های تشویقی، سیاست‌های بازدارنده و با تصمیم‌های انقلابی بتوانیم  آلودگی هوا که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است را حل کنیم.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: